13.12.2022
ЯДС
Щоденні новини.
Яке
сьогодні число?
Який
день тижня?
Який
місяць?
Яке
сьогодні небо?
Чи
є опади?
Температура
повітря?
Сьогодні
незвичайний день. Сьогодні день святого Андрія Первозваного. Можливо хтось знає що
це за свято?
Православні віруючі
в Андріїв день ходять до церкви, ставлять свічки за здравіє і моляться святому
про зцілення хвороб, а також про допомогу в справах. Незаміжні дівчата ворожать
і, хоч християнська релігія це забороняє, традиція в народі закріпилася міцно.
За старих часів 13 грудня, крім Дня святого Андрія, відзначалося свято "Калита" -
становлення хлопчика-підлітка і перетворення його в юнака. Суть того, що
відбувалося, полягало в наступному:
·
дівчата пекли калиту - хліб з медом, родзинками, горіхами і маком;
·
цей ритуальний хліб підвішували на червоній стрічці під стелею;
·
інші юнаки ставали поруч і бруднили руки в сажі;
·
хлопчик-підліток повинен був дістати до нього і відкусити шматочок так,
щоб не опинитися забрудненим.
Ті хлопчики, у яких
це виходило, мали право спілкуватися з юнаками постарше, ходити на вечорниці,
виконувати чоловічу роботу, свататися і одружуватися, так як вважалися вже
дорослими.
Тема сьогоднішнього дня як заощаджувати.
На цьому уроці ми будемо читати казку, працюватимемо з таблицею та
діаграмою, пройдемо тест на підприємливість та розтлумачимо слово
«заощадливість».
3.Обмін інформацією.
А для кращого розуміння цього слова послухайте вірш-смішинку та подумайте
чи правильно хлопчики розуміють що таке збереження та заощадження.
Читання
вірша.
Два школярики-брати
Стали воду берегти.
Економили без бід весь обід.
Руки цілий день не мили,
Ні компот, ні чай не пили.
По краплинці всю водичку
Позбирали в рукавичку.
Потім сіли на метро
І все вилили в Дніпро.
Чи
правильно хлопці зрозуміли що таке заощадження? Я ви це розумієте?
4.Групова
робота.
Навчитись ощадному
використанню енергії нам допоможуть казкові герої. Зараз
я вам пропоную прочитати казку про лисичку та зайчика.
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда про те, які листівки зберігаються вдома і чому.
«Аргументи»
з «Портфеля читача»
Учитель
пропонує тим учням, які на цей момент уже прочитали книги Туве Янсона,
поміркувати над аргументами, чому іншим учням теж може бути цікавим прочитати
ці книжки. Для цього бажаючі висловитися можуть обрати один з поданих початків
висловлювання і завершити його своїми міркуваннями:
1. Цю
книгу варто прочитати тим, хто ... .
2. Цю
книгу варто прочитати, тому що ... .
Виразне читання/слухання казки Туве Янссон «Зима - чарівниця»
Прочитай текст або прослухай фрагмент
аудіокниги з початку до 8:16.
Туве Янссон
Зима - чарівниця
(уривок)
Небо
було майже чорне, зате сніг синювато виблискував під місячним сяйвом.
Море
спало під товщею криги, глибоко у землі, поміж корінням. Лісовим мешканцям
снилася весна. Проте весною ще й не пахло, бо зима щойно встигла ледь
перевалити за Новий Рік.
Саме
у тому місці, де Долина починала плавно підніматися й ставати схилом гори,
стояв засипаний снігом будиночок. Схожий на чудернацьку кучугуру, він був дуже
самотній на вигляд. Неподалік між крижаними берегами котила свої чорні-пречорні
води річка – стрімка течія не давала їй замерзнути усю зиму. На місточку не
виднілося жодних слідів, та й навколо будиночка дрімали неторкані снігові
замети.
Усередині
хатинки було тепло. У печі в льоху тлів торф. Місяць зазирнув до вікна й
освітив убрані в білі чохли меблі та загорнену в тюль кришталеву люстру під
стелею. У вітальні біля величезної кахляної печі спала довгим зимовим сном
родина Мумі-тролів.
Вони
завжди вкладалися до сну в листопаді, а прокидалися у квітні. Так робили їхні
пращури споконвіку, а мумі-тролі дуже ревно притримуються традицій. Вони, як і
їхні предки в давнину, перед сном понапихали свої животики ялиновою глицею.
Біля ліжок стояло наготові те, що може знадобитися навесні: лопати, сонячні
окуляри, смужки плівки, прилади для вимірювання сили вітру та інші необхідні
речі.
Навколо
панувала тиша, сповнена спокою та очікування. Час від часу хтось важко зітхав
уві сні й тісніше загортався у ковдру. Смужка місячного світла помандрувала від
крісла– гойдалки до обіднього столу, ковзнула по латунних кульках спинки ліжка
і лягла просто на мордочку Мумі-троля.
А
тоді сталося те, чого ніколи не траплялося, відколи перший в роду мумі-троль
заліг у зимовий сон. Малюк прокинувся і вже не зміг заснути знову. Він
розглядав місяць за вікном та крижані візерунки на шибці, наслухав буркотіння печі
у льоху. Сон не йшов, і це дуже його здивувало.
Урешті
Мумі-троль встав і почалапав до Маминого ліжка. Обережно посмикав її за вухо,
але вона не прокинулася, навпаки – солодко згорнулася калачиком.
"Якщо вже
навіть Мама не прокинулася, то марна справа будити інших", – подумав
Мумі-троль і почовгав далі чужим загадковим будинком. Годинники давно
зупинилися, на всіх речах товстою верствою лежала пилюка. На обідньому столі у
вітальні ще з осені стояла мисочка з ялиновою глицею. Угорі подзеленькувала у
своєму тюлевому вбранні кришталева люстра.
Раптом
Мумі-тролеві стало страшно, він немов прикипів до підлоги у теплій кімнаті,
посеред місячної стежки і відчув себе неймовірно самотнім.
– Мамо! Прокинься!
– загукав Мумі-троль, тягнучи з Мами ковдру. – Увесь світ запропастився!
Однак
Мама не прокинулася. Її сни про літо стали, щоправда, трохи тривожними, але
пробудитися вона не змогла. Мумі-троль скрутився клубочком на килимку біля її
ліжка. Довга зимова ніч тривала далі.
Перед світанком
сніг на даху заворушився. Він потроху зсувався униз, а потім рішуче перевалився
через край і м’яко гупнув додолу. Тепер усі вікна затулило снігом, лише
примарне сіре світло ледь пробивалося досередини. Вітальня набула якихось
нереальних обрисів, наче опинилася глибоко під землею.
Мумі-троль довго
прислухався, нашорошивши вуха, потім запалив нічника і побрів до комоду
почитати Нюхмумрикового весняного листа. Лист лежав на своєму звичному місці
під маленьким трамвайчиком з морської шумки і не відрізнявся від інших схожих
листів, які Нюхмумрик залишав після себе, вирушаючи у жовтні на південь.
Угорі
стояло слово "Привіт!", написане характерними для Нюхмумрика великими
круглими літерами. Сам лист був короткий. "Хай тобі сняться солодкі сни! І
не сумуй! Першого теплого весняного дня зустрінемося знову. Чекай мене, разом
будуватимемо загату. Нюхмумрик".
Мумі-троль
перечитав листа кілька разів і раптом відчув, що голодний.
Він
подався на кухню, яка також, здавалося, знаходилась глибоко в надрах землі. Тут
панували зразковий лад і моторошна пустка. Пусткою віяло і від комори.
Мумі-тролеві пощастило знайти лише пляшку перебродженого брусничного морсу та
півпачки запилених хрустких хлібців.
Він
примостився піл столом і заходився їсти, водночас перечитуючи ще раз
Нюхмумрикового листа. Потім перевернувся на спину, задивившись на конструкцію
столу знизу. Було дуже тихо.
- Де і коли відбуваються події, про які йтиметься в казці?троль.
Робота в групі:
виокремлення інформації
- Спробуйте
на основі тексту сформулювати правила, за якими живе сім'я Мумі-Троля. Запишіть
ці правила.
(Наприклад: 1) Лягати спати в
листопаді, а прокидатися у квітні. 2) Перед сном понапихати свої животики
ялиновою глицею. 3) Біля ліжок тримати наготові лопати, сонячні окуляри, смужки
плівки, прилади для вимірювання сили вітру та інші необхідні речі. 4) Спати в
тиші. 5) Писати листи один одному. 6) Дотримуватися зразкового ладу на кухні. )
- Підкресліть у записаних словах
орфограми. Чи не трапилися у ваших записах помилки? Як у цьому впевнитися? (Наприклад,
перевірити за друкованим текстом.) У
який спосіб можна перевірити орфограми? (Іншою формою слова або спорідненим словом,
якщо орфограма в корені; за орфографічним словником, за правилом.)
Знайомство з
незвичайними казковими персонажами, що живуть у казці фінської письменниці Туве
Янссон
Домашнє завдання: охарактеризуйте нижче написаних персонажів. Запиши по 1-2 речення про кожного.
Мумі-мама
Мумі-тато
Мумі Троль
Сніфф
Нюхмумрик
Коментарі
Дописати коментар